Sidor

torsdag, juni 09, 2011

Hur allt började

Ja ibland händer det att jag undrar hur det kommer sig att folk börjar rida och vad för slags hästbakgrund de har. Ofta går bakgrunden att gissa sig till något så när med hjälp av vilken syn de har på hästar idag men det är ändå intressant att veta hur de kommit dit.
Så jag tänkte skriva lite om hur det kommer sig att jag började rida och om min hästbakgrund, det är också en ursäkt för att få visa roliga bilder från förr.

Jag började rida på Järfälla Islandsritt, på shettisarna Åke och Harry. Mina föräldrar red på turridningen och i maj 1990 köpte de Skardi frá Holti som passade mindre bra i turridningen (men desto bättre hos oss visade det sig). Skardi hade inte varit många år i Sverige och hade mycket spring i benen men visade sig vara en utmärkt barnhäst. Han var alltid väldigt försiktigt med oss barn och bättre häst att lära sig rida på tror jag är svårt att hitta. Med vuxna har han inte varit lika lätt, det är som sagt drag i hästen men han har aldrig bockat eller burit sig åt på det viset. Som en riktig familjemedlem var Skardi med på det mesta vi hittade på, inte bara ridning. Han var ofta med på picknickar, då stod han precis utanför filten och sträckte sig för att försöka nå kexen. Vi badade också tillsammans med honom under somrarna, något vi fortfarande gör.
I samband med att Skardi köptes började jag och syster på ridskola men det skriver jag mer om någon annan gång.

På bilden sitter jag och lillebror på Skardi och syster på Muggur, vår nästa häst. En del av er kanske känner igen vart bilden är tagen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar