Sidor

söndag, augusti 24, 2014

Ridlektionen

Idag red vi iväg till en av hästgårdarna i området för att rida lektion för Lena J. Det är bättre ridbana där borta plus att de har ovalbana.
Vi var fyra stycken som red och det var grupplektion i dressyr. Vi fick börja med att skritta på stora mittvolten och sedan öka och minska volten samt rida med utåtställda hästar. Fokus på att få hästen böjd runt innerskänkeln. Lifri och jag har aldrig ridit utåtställda förut men det gick bra.
Sedan fick vi trava (eller i vårt fall tölta) på kvartslinjen med hästen ställd först åt höger och sedan när det fungerade åt vänster. Jag behöver koncentrera mig på att hålla axlarna raka och inte tippa inåt. Även detta fungerade.
Dagens svåraste var nog nästa övning på kvartslinjen. Vi började med att rida rakt fram och sedan flytta hästen undan för skänkeln så att bakdelen hamnade utanför medan frambenen gick kvar på samma spår. Och så tillbaka och så om igen. Det jag tyckte var svårast var att få ut baken märkbart utan att frambenen for iväg. Det ridläraren anmärkte på var att jag måste sitta rakare med axlarna samt mjukna i ytterhanden. När jag lyckades få till detta blev det bättre.
Avslutande övning var galoppfattning och där briljerade vi överraskande nog. Han tog fattningen på en gång och galopperade rent och fint med gott sväv och god aktion. Han fattade rätt galopp alla gånger utom en då det oväntat nog blev korsgalopp. Jag tycker att han gott kunde galopperat lite långsammare men jag antar att det stora ytan satte lite fart på honom.
Efter det skrittade vi av, snackade lite och red hem igen. Jag känner mig nöjd och tycker nog att vi fick lite nyttiga tips samt en spark i baken att öva på lite nya grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar