Sidor

tisdag, juni 26, 2018

Styrketräning

Med båda mina hästar jobbar jag på att bygga styrka just nu. Bland annat innebär det mycket träning i backe. Att klättra bygger styrka i lågt tempo och med låg skaderisk. Dessutom är det lätt att åstadkomma. Man behöver inte vara något ryttarproffs för att få hästen att jobba ordentligt i en backe. Denna styrka tar jag sedan med mig när jag samlar hästen i ett pass på banan. Finns styrkan redan på plats så är det lätt för hästen att utföra det jag ber om.

Jag brukar lägga upp träningen i perioder och fokuserar på olika saker periodvis. Så för Skuggi ligger fokus på styrka och rakriktning i fyra veckor framåt. Sedan fokuserar vi på något annat. Jag brukar träna i backe två gånger i veckan och aldrig två dagar i rad. Så att musklerna hinner återhämta sig. Jag har en backe i skogen inte så långt ifrån stallet som jag helt enkelt rider upp och ner för i skritt. Neråt är jag noga med att hästen inte kastar sig utan går lugnt och sansat. Trampar in under sig. Uppför skrittar jag lite hastigare. Jag räknar antal gånger upp och ner och stegrar sedan successivt alltefter att hästen blir starkare. Inte den roligaste ridningen men effektivt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar