Sidor

onsdag, december 04, 2013

Annorlunda longering

Idag hade jag med mig pappa till stallet för att hjälpa mig lite grann. Han fick longera Lifri medan jag satt på. Jag ville prova att vifta på armarna lite så att han vänjer sig vid att man rör sig när man sitter på. Det gick fint och han reagerade mer på pappa än på mig men det märktes att han tyckte det var konstigt alltihop.
Eftersom det gick så bra ville jag prova en annan sak också. Jag ville prova att ta på honom bakom sadeln när jag red och då blev det fart på hästen. Jag höll fast mig med ena handen så jag satt stabilt när han kastade sig iväg. Efter ett tag lugnade han sig i vänster varv och han stannade till och med så jag kunde klappa ordentligt på hans rumpa. I höger varv var han mer spänd och det gick inte lika bra.
Det var en märklig känsla att sitta på min häst när han longerades. Det var faktiskt ganska skönt att kunna hålla i sig med båda händerna när han rusade iväg utan att behöva bekymra sig över var han tänker ta vägen.
Efter vi var klara med att överraska hästen så visade jag pappa lite hur Lifri travar nu för tiden och han tyckte att det såg mycket fint ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar