Sidor

onsdag, maj 31, 2017

Avsuttet arbete

Idag fick båda hästarna jobba utan mig på ryggen. Skuggi hade ett sår vid hasen på ju höger bak igår och var då varm och svullen och fick vila. Idag var han varken varm eller svullen längre. Så det blev lite arbete i repgrimma för att se hur han rörde sig och det såg fint ut. Vi körde lite slalom mellan koner för att mjuka upp honom och små volter för att böja igenom. Lite sidvärtes blev det också och lite longering. Han var himla gullig idag och ville helst stå med huvudet i famnen och bli kliad. Svårt att inte smälta då.



Lifri var också väldigt gullig och visade tydligt att han ville följa med mig ut ur hagen idag. Lugn och fin över lag. Han fick värma upp med slalom, små volter och sidvärtes lite snabbt. Sedan blev det longering med ett litet hinder. Först fick han trava över men sedan lät jag honom galoppera över. Jag har nog inte låtit honom galoppera vid longering på tre - fyra år. Dels för att han har haft svårt att hålla galopp på volt och dels för att han har stuckit och jag inte har kunnat hålla honom. Men nu gick det bra. Det syns att det är svårare i höger varv. Han går rent men det är inte riktigt samma flyt i rörelsen och han lägger sig helst på en lite större volt. Men han hoppade bra, galopperade och höll sig i skinnet. Visst blir han uppspelt men nu kan han hålla sig lugn när jag säger åt honom. Men det syns att han spritter av energi. Det känns som om det är stora framsteg nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar