Sidor

måndag, juni 10, 2013

Hinni-kurs

Idag har jag varit med pappa och hans vän Eva och tittat på när Hinni har hållit kurs. Det var  otroligt givande och inspirerande och jag hoppas att få möjlighet att själv rida för Hinni i höst. Kortfattat kan man säga att dagens lärdomar var bromsa inte, böj hästen för att få bort spänningar, tänk på vad du vill förmedla till hästen och var konsekvent. Kläm inte utan använda lättta, snabba hjälper, var en god passagerare. Jag tänker skriva mer om kursen och övningarna någon annan dag, ni får vänta.
I alla fall så tog jag mig ett kort men intensivt pass med min egen häst på kvällen. Jag provade en del övningar, framför allt att skritta långsamt, mycket nyttigt för Lifri och han verkade tycka om det. Sedan töltade vi lite också och det gick riktigt bra. Vi har inte kommit så långt med ställning och böjning att vi kan arbeta med det på samma sätt som kursdeltagarna men vi gjorde vårt bästa. Idag var första gången i år som vi rört snabbare än skritt på volt! Emellanåt rusade han, jag har svårt att rikta all hans energi, men emellanåt böjde han sig och jobbade jättefint. Det känns som en väldigt god början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar