Sidor

söndag, juni 02, 2013

Drömhästen

Lifri börjar bli riktigt, riktigt rolig att rida. Han lyssnar bra, är mjuk i kroppen och har mycket energi (ibland för mycket). Nu kan jag rida lite längre sträckor i tölt och det går också att variera tempot. Ibland går han i passtakt men det är lätt avhjälpt genom att ställa honom lite. Förut har han ju trillat ner i trav efter en stund men nu kan jag hålla honom i tölt utan problem. Idag galopperade vi till och med lite grann, vänster galopp eftersom han helst går i höger. Han galopperar verkligen runt och fint. Traven är bra men nu när jag töltat lite mer så har han lite mer spänning i kroppen och travar helst väldigt fort. När jag då försöker hålla tempot nere så slår han över till tölt. Så där har vi något att jobba med.
Jag har också märkt att han mår bäst av att ridas mycket, annars har han helt enkelt för mycket energi. Den här veckan har han hat två vilodagar och en dag var det arbete vid handen i skritt. Resultatet är att han varit ganska taggad vid ridning.
Igår var jag ute och red med min kompis Louise, hon fick låna Birkir, och vi tog det ganska lugnt. Det märkte jag av idag. Trots att det var väldigt varmt så var Lifri full av energi och emellanåt lite spänd. Det gick ju bra ändå men skritten blir mindre bra när han är på det humöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar