Sidor

torsdag, maj 30, 2013

Lektioner igår

Igår var det onsdag så jag höll mina två lektioner som vanligt. Det var otroligt inspirerande och roligt! Jag hade planerat båda lektionerna noggrant men det blev ju naturligtvis något helt annat.

Första lektionen så värmde min elev upp i trav när jag kom upp på ridbanan. Jag såg direkt att de övat på traven, något jag sagt behövdes sist vi hade lektion. Det såg helt enkelt mycket bättre ut. Vi fortsatte att jobba lite med det och sedan gick vi över till att jobba med tölten. Först tempoväxlingar i skritt som förberedelse och sedan upp i tölt ur den korta skritten. Väl i tölt blev det lite tempoväxlingar där med. Tempoväxlingar är ju ett enkelt sätt att samla ihop hästen samt att göra den uppmärksam. Det gick otroligt bra, så där så att jag fick rysningar! Det var så roligt att se!

Andra lektionen blev helt improviserad, det blev arbete vid handen i repgrimma plus lite longering på slutet. Jag visade helt enkelt en del övningar som jag och Lifri gör för att mjuka upp hästen. Det är svårt för mig att beskriva dem i ord så jag tänker låta bli. De största fördelarna med att jobba så är att du ser hur hästen rör sig och att du inte kan försöka tvinga hästen, allt du kan göra är att locka, hästen måste vilja samarbeta. Det gör också att du inte kan få hästen att göra mer än den orkar.
Detta gick också helt fantastiskt bra trots att det kanske var första gången som hästen jobbades på det viset. En fantastiskt lyhörd och duktig häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar