Sidor

torsdag, januari 23, 2014

Lilla vild

Idag tränade vi i ridhuset, mycket volter och lite flytta för skänkeln. Jag tycker att det är på tiden att han lär sig det ordentligt. Det går ju fint i det bra varvet, i dåliga varvet är det lite si och så. Vi övade även övergångar mellan tölt och skritt. Det blir lätt så att han bara faller ner i skritt eftersom jag bara släpper ner honom, lite glad över att kunna sakta ner liksom. Men idag var det andra bullar och det var jobbigt. Men jag tror att det är de här grejerna vi behöver jobba på just nu. Att hästen håller ihop och att han är mjuk och möjlig att böja.
Tänkte även trava lite men då ville han så gärna galoppera lite så jag lät honom rulla över i galopp. Det skulle jag aldrig ha gjort. Han satte snabbt iväg i vansinnesfart och det var inte lätt att sakta ner igen. Det var inte så att han var panikslagen, som det var i höstas, utan snarare kändes det som han satte av så som han gör när jag släpper lös honom i ridhuset, för att det är roligt. Men jag vet hur han vänder och skuttar då så det kändes inte alls så roligt. Men jag lyckades lugna mig och sakta ner. Han är snäll och tillgiven min häst men det är som om han aldrig slutat vara vildhäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar