Sidor

onsdag, mars 19, 2014

Hinni-kursen dag ett

Första kursdagen idag och jag är väldigt stolt över mig själv och hästen. Jag körde ju dit honom igår, i mörker, dimma och halka. Det gick bra och jag vill poängtera att jag körde alldeles själv. För första gången körde jag släp med häst i. Jag har bara kört jättelite förut och då med tomt släp. Lifri var som vanligt en ängel att lasta och verkade stå helt oberörd i släpet.
När jag kom imorse så hade han ätit alla kvällsmat och ungefär hälften av frukosten, resten slank ner efter första ridpasset.

Han var lugn och fin när jag red fram och även första lektionen gick bra. Vi fick rygga och rida jätte, jättelångsamt i skritt. Detta för att få honom lugn och fin mellan hjälperna och att öva på att fånga upp honom så att han inte glider iväg. Detta gjordes med skänkel, magstöd (vikten bakåt) och om det behövdes även lite hand.

På teorin pratade Hinni mycket om att sätta stämningen för ridpasset och inte låta sig slitas med i hästens stämning, något som är mycket viktigt på Lifri. Han talade också mycket om vikten av att förstå att hästen är en häst och att träningen måste ske på dennes villkor.

Andra ridpasset repeterade vi övningarna från första passet för att sedan använda lärdomarna i lite högre tempo. Först skrittade vi jättefort, på volt med rejäl ställning, för att sedan gå över i skrölt och till slut arbetstölt. Vi använde tekniken från ryggandet, dvs kittlade honom med underskänkeln, fångade upp energin med magen (och i värsta fall handen) tills vi fick ett jämnt tempo. Jag fick flytta in bogarna så fort han blev det minsta spänd och ge eftergift så fort han längde överlinjen och jobbade bra. Vilken skillnad det blev när han jobbade bra! Han gick helt fantastiskt vissa snuttar. Han blev förstås som vanligt spänd och rusade iväg emellanåt men inte värre än hemma. Detta löste vi genom att ställa honom och flytta in bogen.

Än så länge är kursen väl värd pengarna, Hinni är precis så bra att rida för som jag fått för mig och han har naturligtvis bra koll på hur man gör med spända hästar som min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar