Sidor

söndag, mars 15, 2015

Mycket mycket

Det är mycket att göra just nu, många olika skolarbeten och mycket att fixa hemma, som vanligt.
Gubblektionerna har kommit igång nu och jag har hunnit hålla tre stycken. Det har mest varit svänga, stanna, lite sitsövningar och så har de fått trava/tölta lite grann. Det går bra i alla fall, de är duktiga och verkar ha roligt. Förhoppningen är ju att de fortsätter rida och blir så duktiga att de kan följa med ut på en sväng utan problem.

Jag har även hunnit vara i min kära systers stall och hålla lite lektion för henne och en till där. Det var roligt och det blir nog definitivt fler gånger. Det verkar gå bra för Åsa och Birkir, han verkar ha fått lite mer energi men så är han mycket finare i formen också, inte så överviktig. Det gör ju sitt till.

Skuggi går lite ojämnt nu, ibland markerar han lite i trav. Om det inte går över så får jag ta ut veterinär nästa vecka.
Han var barnhäst igår, min brorson var på besök och fick rida lite. Brorsonen är fem och jag tror att Skuggi aldrig varit med om något liknande men han skötte sig fint.

Lifri är som vanligt en hel historia i sig. Förra fredagen blev jag rejält less på honom när han var näst intill omöjlig att fånga i hagen. Det är så himla trist att ha en häst som tycker att det är skitkul att springa som en tok över stock och sten så att jag inte kan få tag på honom. Så han fick vila hela den helgen. Det går ju lite upp och ner hur han är att fånga och nu är det en sämre period. Jag har tänkt en hel del på varför det fungerar dåligt just nu när ridningen fungerar så fantastiskt bra. Dels så är det vår, stona i hagen bredvid brunstar och det är lite stökigt bland valackerna faktiskt. Sedan så har jag faktiskt varit ganska stressad på sistone och tänkt för mycket framåt, varit för ambitiös och planerande. Lifri är så känslig och det är viktigt att vara lugn och här och nu. Jag tror att jag har misslyckats med det.
Så jag har backat lite. Har oändligt tålamod när jag hämtar honom i hagen och låter honom stå när jag har dåligt med tid eller han är alltför mycket på tvären. Då gullar jag bara lite med honom i hagen. Än så länge verkar det ha fungerat och han har blivit lättare att få tag på. Det återstår bara att se om det håller i sig.

1 kommentar:

  1. Vad bra att du har en plan. Hoppas Skuggis hälta går över.

    SvaraRadera