Sidor

torsdag, mars 19, 2015

Två

Idag red jag äntligen båda mina hästar igen. Skuggi sprang jag med först och tyckte mig se lite ojämnhet i trav men det är svårt att vara säker eftersom han sprallar runt så mycket. Så vi tog en liten sväng med Elisabet och Tyr. Det blev lite i skogen, lite trav på vägen och sedan genom skogen hem igen. Jag kände inget konstigt i traven utan han gick hur fint som helst. Han var mycket mindre stökig än sist också. Jag sprang lite mer med honom, lös på ridbanan denna gång, när vi kom hem igen och då syntes det ingenting. Däremot verkade han tycka att det var skitkul att springa med mig.

Lifri gick snabbt att fånga idag, det var inga problem faktiskt. Vi höll oss på ridbanan och jobbade lite mjukgörande med volter och skänkelvikningar. Jobbade mest i skritt men även i tölt och vi lyckades trava lite grann också. Han var duktig men det känns att han stått mer än vanligt.

Jag har ju styrketränat i skolan ett tag nu, tränar mest axel- och bröstmuskulatur och idag märkte jag av att det gett effekt på min sits när jag rider. Jag har alltid haft svårt att hålla bak axlarna och när jag koncentrerar mig så åker de ofrånkomligt uppåt. Idag var de på plats och det påverkade hela sitsen till det bättre. Det blev lättare att bara sitta ner och följa med. Jag är så glad!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att träningen ger positiv effekt på ridningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hade jag vetat hur mycket lite styrketräning skulle hjälpa hade jag ju tagit tag i det. Ska skriva mer om det tror jag.

      Radera