Sidor

söndag, november 01, 2015

Lektionen

Kom på att jag har ju glömt att berätta hur det gick för mig och Lifri när vi red för Katrin. Kan ju säga att jag inte var så taggad på att rida lektion just den dagen men det var ju bokat sedan länge. Vi red en halvtimme själva och jag är grymt imponerad över Katrin som på denna halvtimme lyckades se vilka vi är och hann komma med en del bra tips.
Jag provade en ny uppvärmning och longerade honom i trav strax under 10 minuter innan jag satt upp, tyckte att det fungerade bra. Jag bad Katrin om lite hjälp att få honom att trava då det har blivit väldigt svårt för oss. Han väljer så mycket hellre tölten och travar egentligen bara när jag rider ut. Jag fick lösgöra honom i skritt och tölt och med tygeln hjälpa honom att lossna i nacke och manke. Hon var nog med att jag utnyttjade hörnen till att få honom mjuk och samlad. När han var mjuk så provade jag att erbjuda trav och samtidigt trycka lite på manken. Det där trycket var inte poppis utan ledde till att Lifri satte av som en raket så det måste vi öva lite på. Annars var det flera gånger som det kändes som om det var nära att han skulle trava och då erbjöd jag honom möjligheten. Eftersom han inte tog den så samlade jag upp honom och fortsatte i tölt. Vi fick ingen trav men han blev väldigt mjuk och trevlig att rida. Jag känner att det här kan vara rätt väg att gå, det var väldigt nära flera gånger men behövs nog mer än en halvtimme för att få till.
Jag tycker att lektionen gav väldigt mycket, Katrin var lugn och pedagogisk och verkade förstå oss båda. Det vi fick göra påminde om sådant vi gjort för andra instruktörer fast med lite annan beskrivning bara. Jag måste bara komma ihåg att det är så jag ska rida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar