Sidor

torsdag, april 07, 2016

Svårfångad häst

Igår var vädret inte på topp och det påverkar ibland Lifris humör rätt så mycket. Han ville inte ha grimma på sig. Jag fick komma och hälsa, gosa lite men så fort grimman kom fram så drog hästen. Han sprang runt och skuttade över stock och sten, försökte få igång de andra hästarna och tog en bra stund på att lugna ner sig. Sedan fick jag komma fram och gulla igen. Han var hela tiden väldigt fokuserad på mig och inte det minsta benägen att ge sig av och göra något annat. Men någon grimma det ville han minsann inte ha.
Jag brukar stryka honom över kroppen med grimskaftet och sedan lägga det runt halsen innan jag tar på grimman. Det brukar inte vara några problem normalt sett men nu blev han väldigt spänd och skakade till och med lite när jag strök honom på halsen med grimskaftet. Med handen så gick det bra. Det tog en hel del övertalande innan han gick med på att ha grimma på sig.
När grimman väl var på bestämde jag att det fick vara arbete nog för Lifri, ingen idé att rida och hålla på när han är så där. Är det något jag har lärt mig så är det att han brukar ha sina anledningar och att jag inte kommer någon vart på att bråka med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar