Sidor

tisdag, januari 03, 2017

Förväntningar på det nya året

Nytt år, nya tag? Jag känner att det är svårt att planera och veta vad jag ska förvänta mig av det nya året. Det är mycket som kommer att förändras och många faktorer som är osäkra. Jag tar examen i juni och ska därefter börja jobba. Det känns osäkert hur intensiv min termin innan dess kommer vara men jag tror att examensarbetet kommer att innebära riktigt mycket jobb. Så vi får se hur mycket tid jag kommer ha att spendera på hästarna.

Jag håller redan på att planera en resa till Island i sommar. Det var ju några år sedan jag var där sist och jag tycker att det är en lämplig examenspresent från mig själv till mig själv. Jag skulle också vilja åka till VM i Holland då jag har många vänner där och det vore ett perfekt tillfälle att hälsa på. Plus att jag fortfarande skulle vilja rida på Sörmlandsleden i några dagar. Men det känns orimligt att tro att jag ska kunna ha tre semestrar när jag borde skaffa mig ett jobb så jag får nog prioritera Island.

När det gäller Skuggi så ligger prio på att komma tillrätta med hans humör och beteende vid skötsel och iordninggörande innan ridning.  Emellanåt både bits och sparkas han. Ridmässigt är han väldigt trevlig och det har gått mycket framåt på sistone. Jag tänker att vi ska fortsätta stärka tölten, jobba på formen i traven samt träna på galoppfattningar. Han kommer få följa med på lite kurser under året och vi får se om det kanske blir någon tävling också.

Med Lifri har jag backat lite och vi jobbar mycket från marken just nu för att mjukgöra och rakrikta. Det tänkte jag att vi skulle fortsätta med ett tag framöver. Vi kommer jobba mycket med liksidighet, avspändhet och smidighet, det tror jag kommer göra en stor skillnad för gångarter och ridbarhet. Tanken är att när han jobbar bättre med hela kroppen så kommer de där ridpassen när han är helt fantastisk att bli många fler. I början av året tror jag att vi håller oss hemma men senare så hoppas jag att vi åker på kurser och tävlingar tillsammans.

Även jag ska jobba på min liksidighet, jag är stelare i högersidan. Under hösten har jag börjat träna yoga och det känner jag mjukar upp mig samt tränar både styrka och balans. Jag kommer dessutom fortsätta träna med min pilatesboll och köra en del koordinationsträning. I skolan har vi tränat kroppsmedvetande (basal kroppskännedom) och det har jag känt har haft en stor påverkan på min ridning så det ska jag försöka fortsätta med. Nu låter allt det här jättemycket men korta pass hemma borde göra att det inte blir alltför betungande tidsmässigt.

Så inte så stora planer för det här året än så länge men det kommer kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar