Sidor

söndag, januari 29, 2017

Lärdomar från kursen

Det jag tar med mig från Hinni-kursen är framför allt att alltid tänka på vad jag tränar hästen till just nu och om det är något som jag verkligen vill att hästen ska bli bättre på. Tränar jag hästen till att spänna sig genom att belöna detta? Vad tränar jag på om jag rider på halt och hårt underlag som gör att min häst trippar fram? Är det kanske bättre att inte rida alls i vissa lägen? Om jag bara skulle träna på något som jag inte vill att hästen ska bli bra på?
Det låter ju väldigt basic men jag har länge varit väldigt fokuserad vid att hästen måste träna och motionera oavsett vad. Detta hänger ihop med att jag har en häst som kräver mycket stimulans och jag har stått i ett stall där han inte fått så mycket stimuli om dagarna. Så är inte fallet nu, han har stora hagar och många kompisar att leka med. Så det är dags att släppa det och jobba ändamålsenligt mot våra mål. Som är en lugn och harmonisk häst.
Så jag rider inte i alla lägen längre. Jag låter honom inte hota mig med spänning utan rider på tills han slappnar av, då får han sin belöning. Jag rider igenom spänningen. Jag är konsekvent. Jag andas och släpper ned mina axlar, flyttar min vikt över bakbenen, slappnar av i benen. Jag flyttar in Lifris bogar och böjer honom tills han lugnar sig. Varje gång han blir det minsta spänd. Jag har nolltolerans när det gäller spänning. Vi är på väg mot vårt mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar