Sidor

tisdag, februari 14, 2017

Besök av equiterapeuten

I fredags var equiterapeuten hos oss och behandlade båda mina hästar.
Hon började med Skuggi som hade en diagonal låsning höger bak och vänster fram. Han var en ängel under behandlingen och fick både massage och akupunktur samt blev "knäckt". Hon tyckte att han fortsätter att muskla sig fint och så fick han mycket beröm för sin päls. Den är tydligen av väldigt bra kvalitet med alla lager precis som de ska och lagom torr. Sen så har han väldigt mycket av den också...
Lifri gick i longeringen stolpigt med höger bak, skuttade och bar sig åt. Det var länge sedan han verkade ha problem med det benet men så har det ju blivit kallare igen. Plus att jag inte värmde upp honom som jag brukar. Jag visade även en film från i höstas, när jag red, då något händer med höger bak och han börjar rusa. Bra att hon fick se det live också.
Hon hittade inget direkt fel på honom som förklarar detta men det kan ju vara i princip vad som helst. Han verkar inte plågas av det i alla fall och hon trodde som jag att det bästa är att försöka träna och stärka honom så att han har mindre besvär av det. (Obs! Jag har kollat detta med veterinär mer än en gång tidigare och inte fått något svar.)
Han har fortsatt att bli bättre i kroppen, har en del spänningar kvar förstås. Lite runt höger bak och så runt manke och bog och sedan nacken. Det går långsamt men det är i alla fall, i det långa loppet, en uppåtgående kurva när det gäller den hästen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar