Sidor

tisdag, februari 21, 2017

Rolig kurs

Den här gången var det Skuggi som fick följa med på kurs. Återigen på Mastad, verkligen ett trevligt ställe. God mat och trevligt folk. Nu hade de byggt om en del av en maskinhall till en liten ridhall. Lagom stort för att rida på en stor volt och med toppenbra underlag.
Kursen skulle egentligen vara på två dagar, med delade ridpass, men då ridhallen är lite liten för två ekipage så blev det två enskilda pass istället så då valde jag att lägga båda på samma dag. Mycket praktiskt för mig.

Jag ville fortsätta jobba på tölten så det blev huvudfokus även om det blev en del travjobb också. Tölten har lossnat en hel del på sistone, Skuggi går fram bättre och jag har blivit bättre på att hjälpa honom med att rensa takten. Han styvar sig fortfarande och jag fick träna på att flytta honom sidvärtes för att lösgöra sidorna och få honom att rensa takten. Han lyssnar ganska dåligt på sidförande skänkel så jag fick öva i skritt och ta med honom med vikten om han ignorerar skänkeln. Sedan gjorde vi samma sak i tölt och trav. Det fungerade riktigt, riktigt bra. Det gäller bara för mig att släppa efter så fort han gör som jag säger. I slutet av andra passet töltade han runt runt och jag fick öva på att vara en bra passagerare och inte störa honom. Så roligt! Även traven blev riktigt fin. Jag är väldigt stolt över min mammut, han har blivit så duktig.
Sedan så ska jag som vanligt sitta på rumpan (tror att det blivit bättre), ta bak axlarna, slappna av i sitsen och ge snabba, lätta hjälper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar