Sidor

fredag, februari 24, 2017

Yoga

Har ju glömt att berätta att jag och två andra i stallet har börjat gå på MySpirit-yoga på torsdagar. Detta gör vi som en del av en studie som en tjej gör som en del i sin examen till yogalärare. Syftet med studien är att ta reda på hur utövandet av denna typ av yoga påverkar relationen med hästen. Det betyder att vi går gratis åtta gånger och att vi fått fylla i ett ganska så omfattande formulär. Tror att det bara är tre gånger kvar nu. Det är mycket avspänning och andningsövningar plus en del fysisk ansträngning också. Vet inte om det direkt har påverkat hur jag är runt hästarna, än i alla fall, men jag brukar vara lugn och avslappnad efter passen. Vi får väl se vart det leder.

Sedan så går jag på yoga i skolan på fredagar. Detta är en mer vanlig, fysisk yoga, träning helt enkelt. Skitjobbigt men bra. Jag säger inte att yoga är fantastiskt eller något som passar alla. Inte heller att alla ryttare borde träna yoga. Men det passar mig väldigt bra och det innehåller många delar som de flesta ryttare mår bra av att träna. Balans, styrka, bålstabilitet, kroppskontroll och smidighet. Framför allt bra känner jag att det är med stretch av höfter, lår och säte. Upplever att det är lätt att bli spänd och stel där som ryttare. Sen så tänker jag att det är ett bra sätt att jobba med min egen oliksidighet.
Jag märker faktiskt en stor skillnad på hur mina ridpass går och hur mina hästar presterar sedan jag började avvara tid för att träna själv. De är mjukare och mer lyhörda. Det blir uppenbart att ibland är det ryttaren som behöver bättra sig och inte hästen. Så jag kan rekommendera att lägga lite tid på sig själv och sin egen fysiska form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar