Sidor

lördag, februari 25, 2017

Knäpp häst

Jag red Lifri igår, han har jobbats avsuttet denna vecka dels pga underlaget och dels pga att han är inne i sin knäpp-period. Så här års  blir han alltid lite extra vild och reaktiv. Jag har lärt mig att hantera och försöka minimera detta. Men när det är isgata och han är så här så är det inte alltid klokt att rida. Jag måste ju kunna rida igenom honom tills han lugnar sig och det går inte om vi riskerar att halka. Optimalt vore ju att ha ridhus.
Igår tänkte jag i alla fall rida 20-30 minuter på ridbanan då det inte var så farligt isigt. Bara skritt då. Till en början var Lifri lugn men sen hände något (vad vet jag aldrig med den hästen) och han blev spänd och rusade. Så det var runt, runt på volt. Böja och flytta sidvärtes tills han slappnade av i båda varven. Tyckte inte vi höll på så länge men när jag klev av hade vi jobbat i 50 minuter, 10 minuter från marken som uppvärmning och sedan 40 minuter ridning. Dubbelt så länge som jag tänkt mig. Jag tappar helt konceptet om tid när jag jobbar med honom. Tur är väl det annars så skulle jag bli stressad. Han kan verkligen sluka tid den där hästen.

Idag hade vi stallet så Mike red Skuggi och jag promenerade med Lifri. Ville inte rida ut, eller i sällskap, när han är så här. Känns helt poänglöst. Det blev en tur i skogen i fantastiskt vackert väder. Strålande sol och snö. Väldigt trevligt faktiskt. Och Skuggi är så vacker att se på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar