Sidor

måndag, februari 05, 2018

Klinikbesöket

I måndags så var jag iväg med Lifri på klinik för att göra hältutredning. Han har gått lite konstigt på sistone och inte känts helt som han ska. Jag pratade med min veterinär i telefon och hon tyckte att jag skulle åka till klinik då de insatser hon kan göra på plats är begränsade, säger när det inte är glasklart.

På kliniken gjordes böjprov, där möjligt en liten svaghet höger bak syntes och sedan blev det longering. I longering gick det att se att han kortade steget höger bak något. Men någon särskild hälta att tala om syntes väl inte direkt. 

Så jag fick rida också. Mycket böjda spår och försök till trav men med en spänd häst är det inte så lätt. Veterinären såg i alla fall vad mina problem verkar vara och bedövade höger has. Därefter fick vi göra om allt. Böjprov, longering och ridning. Denna gång tyckte hon att det gick bättre men att det syntes något i vänster has nu när höger var ute ur leken. 

Så det blev röntgen (utan anmärkning) och behandling med kortison av båda hasorna. Därefter har lilla hästen klarat av ett dygn boxvila och snart en vecka i sjukhage och blivit promenerad med 2x20 minuter varje dag. På onsdag får han gå ut med Skuggi igen och det är dags att skritta uppsuttet. 

Återbesök om två veckor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar