Sidor

söndag, februari 15, 2009

Kurs för Caroline Wintzell

Idag var jag på Stenhugget och tittade på när de red kurs, jag red ju naturligtvis inte då jag inte har någon egen häst. Det är alltid roligt att titta när andra rider och roligast var det självklart att se Åsa + Birkir och Catrin + Dimbrá eftersom jag är medryttare på de hästarna.

När jag tittar på när andra rider lektion försöker jag alltid tänka efter vad jag lärt mig av det hela. De fick rida på volt och rida lite skänkelvikning och sen in i tölt direkt. Det är en övning jag inte prövat men jag funderar genast på om det inte vore bättre att rida tölt ut ur sluta istället? Eftersom sluta är samlande och det är inte skänkelvikning. Men nu är det ju så att många hästar, och kanske framför allt ryttare, inte är så bra på sluta. Då blir det kanske en för krånglig övning?

Annars så var Carro väldigt noga med kvalitéten på skritten innan ekipagen fick gå upp i tölt. Om hästen inte bär sig själv, går med eftergift och lyssnar på ryttaren innan man startar tölten så kommer den ju med all sannolikhet inte göra det i tölten heller. Detta slarvas det ju ofta med trots att jag tror att de flesta av oss är väl medvetna om hur viktigt det är att själva starten på tölten blir rätt. Det är ju lättare att rida rätt från början än att försöka korrigera när man kommit upp i lite fart. Då är det ju oftast lättare att sakta av och börja om.

En liten bild på Åsa och Birkir från helgens kurs:


Jag och Åsa promenerade även med Skardi så att han fick röra på sig lite också. Så här vacker var han:

1 kommentar:

  1. Hej hej.... anledningen att man inte så ofta låter ryttare rida fram i tölt från sluta är att otroligt få hästar kan göra dem på ett korrekt sätt, med rätt böjning tvärning. Ofta blir ryttaren dragande i innertygeln eftersom hästen inte rundar sig korrekt mellan skänklarna. :) Dessutom är det lätt att hästarna kryper undan i slutan och börjar kränga...alternativt tappar bjudningen.

    Kul att du reflekterat över kursen..

    Mvh Carro

    SvaraRadera