Sidor

onsdag, juli 07, 2010

Dagens hjälte

Idag har jag haft riktig spänning! Lite mer spänning än vad som känns komfortabelt faktiskt. Jag har räddat livet på ett föl (med lite hjälp förstås). Kan ni gissa vilket? Ja naturligtvis är det samma föl som vi drog upp ur hålet. Vi i personalen kallar henne Móldvarpa (det betyder mullvad).
Under dagen släpptes hon ut i hagen framför stallet tillsammans med sin mor. Jag var uppe i stallet med en av ungdomarna som hjälper till här för att göra i ordning hästar inför en tur när jag hörde ett konstigt ljud. Så jag tittar ut och ser att fölet sitter fast i staketet! Jag drar ut elen och ringer Mieke och Miriam som är i huset och säger att de måste komma. Under tiden börjar fölet hänga i tråden och tungan hänger ut ur munnen och är helt blå. Tråden sitter hårt runt halsen på fölet och går inte att lossa. Jag håller upp fölet medan killen som var med springer och letar efter en tång. Tur att fölet bara är två veckor annars hade jag inte orkat lyfta henne. Han lyckas i alla fall klippa tråden och fölet kommer loss. Hon verkar oskadd men det var ändå otäckt. Jag trodde att hon skulle dö. Jag kunde känna hennes puls när jag höll henne och hjärtat slog verkligen jättefort. Jag var helt skakig efteråt och känner mig fortfarande lite chockad.

3 kommentarer:

  1. ¨Men jösses, vilket föl. Hittar på allt för att ta kål på sig själv. Tur du var i närheten...när kommer du hem förresten och när kommer Glod?

    SvaraRadera
  2. Hmm... Ni kanske ska försöka hitta ett namn som betyder typ "självmordsbenägen"??

    Tur att det ordnade sig - även den här gången... :S

    SvaraRadera
  3. Jag kommer hem sent på kvällen första augusti, har inte ordnat allt med Glód ännu.

    Jösses var ordet, hon är ganska bestämd i sina försök att ta livet av sig.

    SvaraRadera