Sidor

fredag, december 31, 2010

Nyår

Ja nu känns det som om det är dags att summera året som gått. Mycket har hänt i mitt hästliv.

I början av året var jag tre månader på Alvargården på praktik. Jag lärde mig massor. Red massa olika hästar, fick jobba mycket med unghästar och med hingstar. Det var fantastiskt att se hur de flesta av deras hästar lever i princip vildhästliv, hur de bildar småflockar och att hästar faktiskt får möjligheten att leva så i Sverige. Jag tävlade deras hingst Thor, det gick inte jättebra, mest pga min tävlingsnerver och bristen på förberedelse inför själva tävlingssituationen.
Tyvärr så överskuggas min tid på Alvargården av hästen jag lovades men aldrig fick. Så himla onödigt och tråkigt men så kan det vara.

Under sommaren så var jag en och en halv månad på Island, jobbade på Saltvík igen. Jag skulle åkt på Landsmót men det blev ju inställt pga hästhostan. Min vistelse var ju naturligtvis fantastisk ändå, jag träffade gamla och nya vänner, både hästar och människor. Jag var med på en långtur och fick mycket beröm av de isländska gubbarna för mina cowboy-skills. Jag kände också att jag verkligen är bra på att känna igen hästar (kommer ihåg de flesta från förra året och lär mig nya ansikten snabbt) och att detta verkligen uppskattades och togs till vara på.
Isländskan börjar också sitta lite och Island har verkligen blivit mitt andra hem.

I oktober började jag jobba på ID Horses och jag är väldigt glad för att jag fick det jobbet. Jag stortrivs och känner att mina kunskaper uppskattas. Så man kan säga att jag verkligen har lyckats byta karriär (om man nu kan påstå att jag hade någon karriär innan). Det har väl tagit mer än ett år, en hel del slit och jävligt mycket envishet men det är det värt. Så nu är det bara att fortsätta kämpa på.

Många hästar har jag hunnit rida under året och några favoriter har det blivit.

Skarpur, naturligtvis, i år igen. Älskar den hästen.

Fjóla, en ny favorit från Island. Helt enkelt perfekt, vi klickade verkligen.

Thor från Alvargården, så klart! Red honom väldigt mycket och mot slutet kunde jag kontrollera tempot med min andning, så himla häftigt.

Odinn från Alvargården, gulligaste unghingsten någonsin! När jag kom var han skygg och inte särskilt tam men jag tämjde honom och lärde honom gå i grimma.

Dimbrá, Birkir och Skardi hänger ju med som vanligt...

Inte mycket är planerat inför nästa år men jag åker väl till Island igen, måste ju gå på Landsmót! Blir nog inte kvar på Island så länge men tänkte försöka få vara med på en långtur i alla fall.
Jag har också lovat att hälsa på en massa holländare (som jag lärt känna på Island) i Holland, det lär väl bli en del ridning där då de har egna hästar.
Annars så ska jag väl fundera på om jag och Dimbrá kanske ska våga oss ut på någon lättklass-tävling i vår, det beror väl mest på hur mycket jag vill träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar