Sidor

söndag, april 20, 2014

En vecka till tävling

Nu är det en vecka kvar och hästen kändes fin idag. Först motig och spänd men när det släppte gick han jättefint. Vi har verkligen hittat rätt sätt att träna på nu. Vi höll oss på ridbanan och red mycket långsam skritt till att börja med för att få honom uppmärksam. Flyttade undan för skänkeln och ryggade. Sedan upp i tölt på volt och när han slappnade av så gav vi oss ut på fyrkantsspåret. Det har blivit så att vi ofta töltar i öppna nu för tiden. Då kan jag få honom att mjukna och länga halsen även på rakt spår. Och då kommer han upp och blir lätt och fin att rida. Det var mycket energi i hästen idag och är inte jag med varje sekund så har jag snabbt tappat honom och han rusar iväg. Vi travade faktiskt lite men då är det svårt att hålla koll på honom.
Men det jag ska försöka komma ihåg inför tävlingen är att böja honom så han slappnar av, våga rida så att han behåller fokus på mig, magstödet och ytterskänkeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar