Sidor

torsdag, januari 15, 2015

Avlusade

Igår avlusade vi hästarna med Switch pour-on, samma som brukade användas på exemhästar förut. Det luktade rejält och är riktigt giftigt. Vi tog det när vi just släppt in hästarna och det gick riktigt snabbt och smidigt. Lifri tyckte förstås att det var riktigt otäckt och stod och skakade men han skötte sig fint.

Jag var hemma och tentapluggade igår så jag hann rida båda hästarna i dagsljus så det blev uteritt för båda två. Jag har ju inga snösulor på dem men det går hyfsat bra ändå. Särskilt Skuggi verkar vara förskonad från styltor. Han och jag var ute på en ganska snabb tur med mycket trav och galopp, han behöver blåsa ur systemet då och då. Sedan är det ju så roligt också. Dock är han lite otålig och har svårt att stå still och lyssna. Han behöver verkligen vänja sig lite vid sitt nya liv och sina nya krav.
Lifri var en pärs igår. Svår att fånga och knepig att rida. Kunde inte lyssna och om jag släppte fram honom snabbare än skritt så ville han bara springa med huvudet på snedden, helst i pass. Jag var inte glad när jag kom tillbaka.

Idag red jag bara Lifri. Jag hade utrustat mig med gott om tid och oändligt med tålamod vilket behövdes. Jag fick smöra rejält för att få fånga honom med sedan verkade han på gott humör. Jag hade bestämt mig för att sänka kraven idag och rida där han kan få springa som han vill. Det gjorde susen. Vi travade, galopperade och töltade. Formen fick vara som den blev. Vi red långa sträckor i galopp och han verkade nöjd efteråt. Han var glad, trevlig och lugn. Ibland måste man bara göra annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar