Sidor

torsdag, januari 08, 2015

Update

Jag tror att jag har glömt att skriva om Skuggis ögonskada. Någon gång innan jul började han kisa med ögat och det visade sig att han har en liten hornhinneskada. Så sedan dess har vi gett antibiotikasalva i ögat morgon och kväll. Imorgon kommer veterinären och kollar hur det har gått. Hon ska också kolla om han har löss eller något eftersom han kliar sig så mycket.

Igår longerade jag Skuggi och det verkar ha lossnat. Antingen har han helt plötsligt förstått  poängen eller så hjälpte det att ha longerspö... I vilket fall som helst så travade han runt fint.
Idag red jag honom på ridbanan, övade på halter, volter, ryggning och skritta långsamt. Jag tycker att det gick väldigt bra, han är ju inte riktigt van vid sådant arbete. Han måste lära sig hur hjälperna samverkar och lyssna bra på dem trots att det är mer än en hjälp i taget. Det är fokus just nu. Sedan blir det lite skrölt-träning och sedan hoppas jag att vi kan börja träna tölten på riktigt. Steg ett är alltså att förstå (och acceptera) hur förhållande och drivande hjälper samverkar, det är ju centralt för töltridningen. Steg två är att börja närma sig tölt och tillämpa det han lärt sig i steg ett. I steg 3 tänker jag att han töltar taktfast kortare bitar åtminstone och därifrån kan vi jobba på riktigt.

Lifri fick vila idag men igår red jag på ridbanan. Det känns som om vi verkligen börjar hitta varandra. Nu kan jag verkligen tala om för honom att slappna av och länga sig. Vi skrittar mest, fokus är på avslappning och att jobba korrekt. Stor tyngd ligger även på trav men där är kraven låga. Han ska trava rent bara. Töltar gör vi bara lite grann men där är kraven stora. Han måste slappna av, mjukna i ryggen och länga halsen. Det känns som om kraven börjar ge resultat och igår töltade vi flera varv i trevlig form. Anledningen till att jag har så höga krav på tölten är att det lätt blir att han spänner ryggen och det mår han helt enkelt inte bra av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar