Sidor

lördag, januari 03, 2015

Nya året

Det nya året har börjat bra och idag var vi ute och red en timme i det fina vädret. Det var jag och Mike på Lifri och Skuggi och två glada stallkamrater och deras hästar. Lifri var jättefin, skrittade lugnt och sansat, genom kroppen. Skuggi skötte sig fint med Mike, riktigt roligt att se att de två har hittat varandra. Sällan blir ju saker och ting så bra som man hoppats men med Skuggi så verkar det verkligen bli det.

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om vad som är planerat in för nästa år och vad jag har för mål och drömmar.

Det kommer bli någon längre ridtur med de andra i stallet, det är oklart om det blir en eller flera dagar. Tanken är att både jag och Mike ska vara med då så han måste träna. Men det borde gå, han får ju den hästen som är mest van vid sådant.

Jag har lovat att hålla en "gubbkurs" så att männen ska lockas till stallet, få lite gemenskap och lära sig rida. Jag tror att det blir roligt.

Med Lifri är ambitionen, återigen, att komma ut och tävla lite. Om det blir av beror på hur han känns. Jag prioriterar hans träning och att han arbetar lugnt och harmoniskt framför tävlingar. Men som det känns nu så borde det kunna bli av till våren. Min förhoppning är också att vi ska komma så långt i träningen att det kan bli dags att börja träna passen. För att det ska vara aktuellt så måste han jobba lugnt och stabilt i de andra gångarterna så det är en del jobb kvar.

Skuggi ska tränas så att han blir en mer stabil ridhäst. Tölten måste tränas och han måste öva upp sitt tålamod och acceptera hjälperna utan knorr. Det kommer bli en del dressyr-tragglande men även härliga uteritter.

Jag hoppas också att jag kommer kunna ta Skuggi som handhäst med Lifri och att jag åtminstone kan börja träna Lifri att gå som handhäst. Först måste Skuggi bli mer stabil i ridningen och jag utrusta mig med oändligt tålamod för Lifri är ett litet as som handhäst. Jag har provat att ha Skuggi som handhäst på ridbanan och han följer fint men Lifri blir lite spattig av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar