Sidor

tisdag, juni 16, 2015

Lifris hov

Eftersom Lifri var varm i benet och fortfarande halt så fick veterinären komma ut och titta på honom igår. Hon började med att sonda hålet, dvs föra in en liten metallpinne för att se hur djupt det var. Sedan verkade hon upp hålet så att inte smuts ska kunna samlas där inne, hålet gick (precis som misstänkt) ut mot ballarna där det spruckit så där verkade hon bort också. Det blödde en del vilket i det här fallet är bra, då blir det rent. Sedan fick jag skölja med jodopax, det var inte poppis. Jodopax är bra till hovar men ska inte användas på sår. Sedan var det på med tjära och bandage igen så att ingen smuts ska komma in. Hon tyckte som sagt att jag bandagerade väldigt bra men så har jag ju övat en del.
Han ska ha bandage ett tag framöver eller skos med sula, något som hovslagaren tyckte verkade dumt eftersom det ändå kommer in smuts och blir svårt att hålla rent. Så det blir bandage ett tag då. Dessutom så ska han tempas varje dag och så ska jag kolla pulsen i kotan så att den inte är förhöjd.
Som det ser ut nu så är det bra, hela pinnen är borta och hålet är inte så djupt. Det finns ingen misstanke om att djupare strukturer (såsom senor och strålbensbursan) är involverade. Däremot kan man ju inte vara helt hundra och det kan fortfarande bli en böld, inflammation eller till och med infektion.

Och så måste jag avboka vår hältutredning imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar