Sidor

måndag, juni 29, 2015

Nyimporterad häst död

Flera av er har säkert hört om olyckan där en nyimporterad häst dog i transporten på väg från Norrköping flygplats nu i helgen. Här kan ni läsa om det. Jag fick reda på det då jag blev tillfrågad om hur det var när jag importerade Skuggi och vilket företag jag anlitade här i Sverige för att hjälpa mig med det. Jag anlitade Pape Rosén & Co som hade hand om den hästen som dog. Jag är väldigt nöjd med den service jag fick och Skuggi anlände hel och välmående. Jag fick löpande uppdateringar från Norrköping den dagen han landade och kom hem samt bra info innan. Han kom till stallet i en rejäl hästlastbil där hästarna stod lastade som de ska och chauffören verkade väldigt mån om deras välbefinnande.
Så jag blev ju naturligtvis förvånad när jag får höra att hästarna transporterats hopträngda på olagligt vis och att detta orsakat att en av hästarna dött. Att de dessutom inte gått att få tag på samt inte informerade om förseningar mm stämde inte alls med det jag upplevt. Så jag kontaktade Ulrika Rosén på facebook och hon ringde snabbt upp mig. Egentligen kunde hon väl inte säga så mycket om olyckan mer än att det betraktas som olyckshändelse och att de inväntar rapport från veterinären som var på plats, veterinären på Norrköping flygplats, räddningspersonal och polis så att de kan gå ut med fakta. De har ju inte själva lastat hästarna eller varit med när hästen dog. Jag förstod det som att de kommer att gå ut med detta väldigt snart. Hästen har kollapsat men det är lite oklart varför och vad som egentligen hänt.
Pape Rosén & Co kör inte transporterna själva utan anlitar Gunnar Olsson, precis som Ingstad som även de haft hästar på den aktuella transporten.

Naturligtvis är det väldigt tragiskt alltihop men vad som har hänt och vems fel det är (om någons) återstår att se. Mina tankar finns hos de som så tragiskt förlorat en häst.

2 kommentarer:

  1. Jag, som verkligen inte kan det här med hästimport, kan man inte hämta hästen själv på flygplatsen? Hästarna anländer väl vid Nyköping - det är inte så jättelångt att åka och hämta, kortare än de tävlingar jag åker på..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan man hämta hästarna själv, beroende på var man bor förstås. Jag valde att få min häst hem i lastbil för att det var enklare och jag tror bekvämare för honom. Jag har inte eget släp och är inte så van att köra häst själv. Jag fick vänta väldigt länge hemma innan han kom och jag är glad att jag slapp spendera den tiden väntandes i Norrköping. Hade det varit idag så hade jag kanske gjort annorlunda.

      Radera