Sidor

onsdag, juli 01, 2015

Fortsättning

Informationen som Pape Rosén & Co gick ut med var inte särskilt utförlig och efter detta så har det spekulerats vilt på facebook. För de flesta av oss är det i bästa fall andrahands uppgifter och det är svårt att avgöra vad som är sant eller inte. Klart verkar i alla fall vara att hästen har åkt i ett vanligt två-hästars släp bakom en liten lastbil gjord för att köra två hästar. I den lilla lastbilen har man tagit ut inredning och klämt in tre vuxna islandshästar som har åkt, som jag förstod det, löst. Det verkar också som att detta inte är särskilt ovanligt.
Hästen som dog under transporten har antingen hoppat över bommen eller helt enkelt ramlat under transport och blivit klämd. Vad exakt det är som har hänt får nog vi som inte var där inte veta.
Vems fel det är och om detta hade kunnat undvikas kan diskuteras i det oändliga. Det viktigaste är inte att hitta den skyldige utan att se till att det inte händer igen. Jag får erkänna att jag inte visste att hästar transporterades så här och jag tycker inte att det känns okej.
Att hästarna blir stressade och riskerar att skadas under resan till sina nya hem i Sverige tycker jag inte är så konstigt. I Skuggis fall innebar resan först en resa från norra Island till Reykjavik där han fick stå på stall i över en vecka. Sedan flyg till Sverige, flera timmar på flygplatsen och sedan lastbil hem till stallet. Det är stora omställningar och omständigheter som hästar inte är gjorda för. Därför är detta extra viktigt att tänka på säkerheten och inte utsätta djuren för onödiga risker.

När jag tog hem Skuggi valde jag att få honom hemkörd framför allt för att jag trodde att det var bättre för honom att åka lastbil istället för att vingla runt själv i ett litet släp på hala vägar. Nu kom han ju också i en stor lastbil men jag hade aldrig kunna föreställa mig att han skulle komma i ett litet släp eller trängas in med två andra i en transport avsedd för två. Nu känns det inte så sannolikt att jag kommer importera en till häst men i sådana fall kommer jag nog åka till Norrköping och hämta hästen själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar