Sidor

fredag, juli 31, 2015

Trist sommar

Nu bloggar jag jättedåligt igen och det beror bland annat på att jag har en jättetrist hästsommar i år. Den verkar fylld med skador och andra tråkigheter.
Skuggi skadade vänster bak i söndags, var rejält svullen några dagar, igen. Denna gång är han ganska halt också. Nu har svullnaden gått ner och hältan blivit lite bättre. Så jag väntar lite till.

I tisdags var equiterapeuten här igen och fick behandla båda mina hästar den här gången. Lifri var först ut och det hon behandlade förra gången var i princip bra, det var bara lite som kommit tillbaka och hon tyckte att han rörde sig mycket bättre. Däremot så hade han en helt ny muskelskada på halsen och upp i nacken på vänstersida, framför allt nackrosetten var påverkad. Något måste verkligen ha hänt och detta är med största sannolikhet orsaken till Lifris återgång till vildhäst. Han har helt enkelt haft ont och eftersom han är jättekänslig så är det en väldigt big deal. Equiterapeuten tyckte definitivt att det kan förklara att han slitit sönder grimman när jag velat borsta honom i ansiktet (på vänster sida) och att han absolut inte velat ha grimma på sig. Den sitter ju där han haft som mest ont.
Dessutom har han dragit på sig en liten sträckning i höger bak och upp i ryggen (där han blev behandlad sist). Detta skulle kunna förklara hans extrema ovilja till att ha sadel. Han blev behandlad med både massage och laser. Laser var jätteäckligt tyckte han men han skötte sig fint.
Så nu ska han masseras och jag måste värma upp honom barbacka innan sadeln kommer på. Jag har under de senaste dagarna kunnat hämta honom utan några större problem i hagen och jag har skrittat barbacka i två dagar, även det har gått bra. Han har snällt låtit mig massera honom på halsen och verkar allmänt nöjd.
Jag är väldigt glad över att jag, trots att jag inte förstått vad som varit fel, mest låtit honom vara och bara accepterat att det inte fungerar just nu. Min känsla att han inte haft något emot att vara med mig men bara absolut inte vill ha grimma har stämt och fått sin förklaring. I fortsättningen ska jag låta kolla upp honom så fort han blir det minsta knäpp.

Skuggi hade spänningar i vänster sida, egentligen hela vägen men framför allt i halsen (fast längre ner än Lifri) och bak i hamstrings. Han njöt verklige av massagen, det verkade vara det skönaste han varit med om. Han fick även akupunktur, vilket var tråkigt för det innebar att stå still och vänta en stund. Dessutom lasrade hon hans haser eftersom han var lite gallig och "knäckte lite" i halsen. Honom ska jag också massera, hals, bogblad och hamstrings. Ridmässigt så måste vi jobba på ryggmusklerna men det visste jag redan.
Så när han slutat vara halt så borde han också vara som ny.

Det känns roligt att i alla fall vara på gång med Lifri igen. Förhoppningsvis kan jag se fram emot en bättre hästhöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar