Sidor

söndag, januari 03, 2016

Nya året

Så här i början av året är det ett bra tillfälle att fundera över planer och mål inför nya året. När jag gör det så kan jag inte låta bli att bli lite frustrerad. Det är så mycket som begränsas på grund av bristande resurser.
Så här års skulle jag behöva ridhus för att kunna rida ordentligt och jag tror inte ens att det finns ett man kan få hyra in sig på inom rimligt köravstånd. Men det är svårt att träna hästar när det är hårt i marken, halt och blir styltor.
Året om skulle jag behöva en bättre och större ridbana. Vår är för liten för att jag ska kunna rida mina hästar ordentligt där. Jag behöver kunna rida stora volter, galoppera och trava utan behöva svänga hela tiden. På vår bana kan jag inte träna trav på någon av mina hästar och det behövs.
Jag skulle behöva ha tid och pengar att rida för tränare oftare. Jag skulle behöva en tränare som kunde komma ut till oss, som jag känner kan hjälpa mig. Och då vore det bra med en större ridbana.
Jag behöver mer tid så att jag hinner med att träna mina hästar ordentligt.
Jag behöver bil med dragkrok och behörighet att köra båda mina hästar. Då kanske vi kunde åka till ridhus någon gång ibland, även om det skulle vara långt.

Så hur ska jag lösa alla dessa problem?
Jag försöker ju jobba extra så att jag får in mer pengar men det gör samtidigt att jag har mindre tid så hur mycket jag kan jobba är verkligen begränsat. Jag har börjat fundera på att skaffa medryttare men det känns väldigt svårt. Jag har så stora krav och Skuggi kan vara knepig ibland, dessutom är han inte helt hundra än. Helst vill jag att det är någon som är där och rider tillsammans med mig men hur kul är det för den stackarn? Sedan så ligger ju stallet en bit bort från civilisationen också.
 Jag måste prioritera handhästridningen så att jag kan motionera båda på en gång.
Jag måste köpa ny bil. Det måste jag ändå.
Jag behöver ta utökat b-körkort så att jag får köra båda mina hästar samtidigt.
Jag behöver fixa ut någon bra tränare till oss.
Jag behöver se till att ta mig någon annanstans och träna någon gång ibland.

Så planering för året?
Skaffa ny bil. Skaffa utökat b-körkort.
Hitta ridhus som vi kan åka till under vinterhalvåret samt hitta bra tränare som är villig att åka ut till oss.
Jag skulle vilja skaffa mig tappsko-kompetens, det är något jag verkligen behöver.
Jag vill tömköra Skuggi. Kanske gå någon kurs.
Jag skulle vilja rida några dagar på Sörmlandsleden men vågar inte planera in det med tanke på Skuggi, tänk om han inte är bra då?
Vill inte skriva att jag och Lifri ska börja tävla igen men det är klart att jag tänker på det. Men vi får se, det verkar ju aldrig bli av.
Jag skulle vilja hitta någon anatomi-kurs, hästanatomi då.
Gubb-lektionerna ska återupptas.

Rent ridmässigt så vill jag att Skuggi blir starkare och orkar bära sig i gångarterna, även tölt.
Lifri hoppas jag på fortsatta framsteg med och kanske lite trav till och med.

Lite spretigt, känns som om jag måste fundera igenom igen och lägga upp en plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar