Sidor

tisdag, mars 21, 2017

Tämjd!

Idag verkade det som om Lifri har blivit tam igen. Det gick fint att fånga honom i hagen, han var lugn och fin att borsta, verkade tycka att det var trevligt, samt var lugn och uppmärksam när vi jobbade lite i repgrimma. Så det tog bara några dagar. Planen är att jag ska rida imorgon.

Skuggi red jag i söndags och igår. I söndags var han helt perfekt. Njöt när jag använde ryktstenen för att ta bort päls, lyfte snällt på alla hovar utan att försöka sparka eller bitas och det var inga som helst sura miner när jag sadlade heller. Han stod still när jag satt upp och var förstås helt perfekt att rida. Vi tog bara en halvtimmes tur i skogen i skritt och trav. Jag kände att jag tappat mycket på en och en halv vecka då jag inte ridit. Tyckte att jag gled hit och dit, kunde inte hålla stabiliteten och benen fladdrade. Men Skuggi brydde sig inte om det alls.
Igår var jag där strax innan intag så då var han lite gnälligare men fortfarande skötsam. Han är alltid svårare att ha att göra med strax innan matdags. Vi red på ridbanan, skritt, trav och tölt. Mycket volter och sidvärtes. Red inte så länge men jag kände att jag inte orkade, klarar inte att hålla rätt tonus i kroppen längre stunder. Så idag har jag rejält med träningsvärk. Jag upplever sällan att ridning är riktigt fysiskt krävande men man tappar fort och då känns det att det nog är en och annan muskel som brukar jobba som inte har gjort många knop den senaste tiden. Tror dock att jag snabbt är tillbaka igen. Har ju redan förstått hur jag hittar stabiliteten igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar