Sidor

onsdag, april 06, 2011

Uppsittning!

Jag började dagen ute hos Elfa, skulle ju öva på att han står still när jag sitter upp. Eftersom han har en ganska rund kroppsform så sitter jag upp från en pall, annars så glider sadeln, särskilt när han inte står stilla. Min plan var att låta honom fortsätta gå runt pallen tills han tröttnade och helt enkelt stod stilla och lät mig sitta upp. Så beväpnade med tusen liter tålamod och gott om tid (det är viktigt att kunna låta sådana här saker ta tid utan att man blir stressad) så satte jag igång. Det tog några minuter första gången jag satt upp men sen stod han still. Jag satt upp tre gånger från varje sida, skrittade ett varv, satt av, ledde honom ett varv och satt upp igen. Det var bara första gången som han trampade runt, resten av gångerna stod han som en ängel. Duktig häst, han lär sig snabbt. Nu återstår bara att se hur han är nästa gång jag ska rida. Imorgon ska jag nog bara pyssla lite med honom, har ju ridit flera dagar nu.

Efter lunch åkte jag upp till Stenhugget och red Birkir. Han var lite spänd och tittig, vi tog en sväng i skogen på ett ställe där vi inte brukar rida och det gillade han inte direkt. Han tyckte det var äckligt att gå i vattenpölar och ville helst tillbaka till E4:an igen. Gångarterna hade inte alls den där dansande känslan utan det märktes att han inte slappnade av. Vi skrittade längs vägen hem och han tog ett litet skutt när vi blev passerade av en bil.

2 kommentarer:

  1. Kul att det gick så bra med Elfa! Ofta funkar det mesta om man bara har en ordentlig plan och en massa tålamod :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, då verkar man knappt behöva göra av med något tålamod alls!

    SvaraRadera