Sidor

måndag, augusti 19, 2013

Tänkvärt

Jag såg denna bild på facebook och tyckte att texten var verkligt tänkvärd, även för oss som inte har dressyrhäst. Som ryttare gäller det att träna och stärka hästen, att låta den nå sin potential, utan att kuva den och ta bort dess vilda natur. En häst måste få vara fri för att vara riktigt vacker. Tyvärr är det alltför ofta som ryttare får för sig att hästen måste ändras, de måste tämjas, lugna ner sig och lära sig vem som bestämmer. När det egentligen är ryttaren som måste lära sig att rida, hantera hästen och motivera den till samarbete. Jag tänker ofta på detta eftersom Lifri emellanåt har något fruktansvärt mycket energi. Många skulle tycka att han behöver lugna ner sig men jag känner att det är jag som måste lära mig att hantera detta. Jag måste träna honom och lära mig att rikta energin, hjälpa honom att bli så vacker och stark som han kan. Detta är något som vi gör tillsammans, ett gemensamt mål som vi båda har intresse i. Ridning är att samarbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar