Sidor

lördag, augusti 31, 2013

Det går framåt

Nu börjar det äntligen kännas som om det går framåt för Lifri och mig, som om träningen börjar ge resultat. Han har ju varit stel och ovillig men nu börjar det lossna. Han travar rent och svävet är tillbaka. Han kan gå böjd på volt och energin börjar återvända. Att näst intill vila i en månad har inte varit bra för honom alls plus att han flyttat och i samband med det blivit lite dålig i magen. Nu fäller han päls som sjuton också. Så jag förstår om han inte varit på topp. Men nu börjar allt återvända som sagt.
Det släppte på riktigt när jag tänkte på hur jag gjorde när jag försökte få honom att böja sig och hur jag istället borde göra. Jag har alltför mycket fastnat i att han ska göra som jag säger och helt enkelt försökt böja honom för aktivt. Nu ber jag honom försiktigt att böja sig, väntar och ber igen tills han faktiskt gör det. Det fungerar mycket bättre men kräver tålamod från min sida. Lifri är ingen häst som går att pressa, då blir han helt på tvären.

Jag har en tydlig träningsplan för oss två och just nu har fokus varit att mjuka upp Lifri, få honom att ta i jämnt med båda bak och därigenom få honom att reagera bättre på hjälperna. Jag kommer nog fortsätta fokusera på det ett tag till och sedan misstänker jag att vi behöver jobba med energinivån. Veckoarbetet brukar jag lägga upp så att jag arbetar honom avsuttet två gånger i veckan, det kan vara longering, arbete i repgrimma eller med bett och tygel. Jag tycker att det är lätt att variera även det avsuttna arbetet, vid det här laget har ju vi båda en hel del i vår repertoar.
Jag brukar rida på ridbanan en gång i veckan, då blir det mest skritt och volter men vi brukar vi in lite trav och tölt också.
Sedan rider vi ut i skogen. Just nu har det bara blivit just skogen på uteritt eftersom jag tycker att det är bra för att mjuka upp och stärka hästen.
Vanligtvis får Lifri vila en eller två dagar i veckan och vi arbetar nog bara en dryg halvtimme åt gången just nu men det är nog dags att öka längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar