Sidor

fredag, oktober 10, 2014

Älskade lilla häst!

Nu ikväll hade jag ett så fantastiskt ridpass att jag tänkte passa på att skriva ner allt som gör Lifri så underbar, medan jag kommer ihåg. Tänkte att jag kan gå tillbaka och kolla på detta de dagar jag glömmer bort hur underbar han är.
Så, here goes:
  • Lifri är väldigt känslig och väldigt lydig. Det är bra för det gör att jag kan kommunicera med väldigt små hjälper. Han lyssnar bra så det blir få missförstånd.
  • Han tänker mycket framåt. Dels är det roligt när det går fort men det gör också att det är lättare att rida, energin finns där helt enkelt.
  • Han är otroligt snäll och gör alltid sitt bästa. Han försöker inte bli av med mig och han försöker alltid förstå vad som förväntas av honom. 
  • Sedan så har han även fina gångarter. Han töltar jättefint och taktfast. Traven börjar också bli jättefin och galoppen är rund och mjuk. Han skrittar med långa steg och rör sig verkligen genom hela kroppen.
Jag får väl inte glömma hans enastående personlighet heller...

Nu uppmanar jag alla andra hästägare att tänka efter vad era hästars goda sidor är!

Så vad gjorde vi nu då på detta fantastiska ridpass? Jo vi började med en mycket kort repetition från lektionen och red sedan ut genom skogen och vidare på grusvägarna. Vi övade mycket halter och igångsättningar, vi skrittade långsamt ner för backar. Vi töltade med god aktion och susade fram i galopp i mörkret. Hela tiden var Lifri mjuk och mycket uppmärksam, helt enkelt en fröjd att rida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar