Sidor

tisdag, oktober 07, 2014

Ridit lektion

Idag var det dags för lektion för Märta, första gången jag och Lifri var med. Det började dock med ett kort hovslagar besök eftersom Lifri tappat vänster fram igår.
Lektionen gick bra. Lifri var lugn och på sitt allra bästa humör. Vi fick börja med att öva halter för små hjälper för att sedan försöka rida fram i skritt och starta från bakbenen. Det gick bra bara jag tänkte till och koncentrerade mig så hädanefter ska vi alltid starta så. Efter det fick vi svänga och det gick bra det med. Större delen av lektionen övade vi på att rida på volt, något som är svårt att få till. I vänster varv faller ha ut med bogen och i höger varv flyttar han framdelen inåt. När jag korrigerar måste jag vara snabb att möta upp annars så blir problemet motsatt. Men vi lyckades rätt bra till slut tycker jag. Mest nöjd är jag med att jag kan korrigera utan att han blir hysterisk. Tidigare så blev han ju väldigt spänd så fort jag försökte. Det känns som om det börjar bli häst av honom till slut.
Jag fick höra att jag rider väldigt mjukt och att min häst är väldigt lydig. Jag fick dessutom beröm för min sits. Hon tyckte att jag satt så rakt och var så stabil trots att min lilla häst gjorde sitt bästa för att trycka upp mig ur sadeln.
Så rätt nöjd med kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar