Sidor

torsdag, oktober 16, 2014

Oväntad ridlektion

Idag blev det en oväntad ridlektion för mig och Lifri. Jag hade tidigare i veckan tackat nej till att rida lektion för Lena J igen eftersom jag inte skulle hinna till stallet i tid. Men så satt ena framskon löst igår och Becke kom ut och bankade dit den ordentligt idag så då var jag ändå tidigt i stallet. Så jag hängde på bort till Hella och red lektion.Vi skrittar alltså ungefär en halvtimme till våra grannars ridbana, modell något bättre än vår, och rider lektion. De har ovalbana också.
Lifri var väldigt, väldigt på idag och Lena fick se hur han kan bete sig när han är sitt normala jag, sist var han så lugn. Han skuttade när skänklarna kom emot och var allmänt överkänslig. Vi lyckades ändå få ordning på våra volter, vi flyttade bakdelen lite hit och dit, på böjt och rakt spår. Och vi töltade.Mot slutet gick han riktigt bra men det är svårt att rida när han är så där. Han är så känslig och så snabb. Han reagerar på minsta hjälp men jag hinner inte fånga upp honom. Men det är roligt att rida när han är så där.
Viktigaste lärdomarna idag var att verkligen hålla koll på ytterbogen så att kraften från bakbenen går genom hästen och inte försvinner ut någonstans. Det visste jag ju egentligen men ibland är det lätt att glömma. Men framför allt är det viktigt att låta Lifri gå på. Då kommer flytet i övningarna plus att han blir av med lite energi istället för att laddas upp.
Annars så har jag återigen fått höra att min häst är väldigt lydig. Plus att han har bra gångarter. Och att jag är modig, annars så skulle jag aldrig sätta mig på en sådan häst. Och jag tycker att vi fick bra hjälp idag.
Bra kväll helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar