Sidor

måndag, april 24, 2017

Filmer på Lifri

Det blir mycket filmer nu men jag kom på att jag glömde att lägga upp film från när jag tränade Lifri härom veckan. Lifri är ju en ganska spänd häst och att få honom lösgjord är inte det lättaste. Vi jobbar ständigt på att få honom att slappna av och länga halsen. Det som gör det svårt är att han ofta blir jättespänd och att jag då (tyvärr) ofta har backat och inte vågat rida på. Så dels är han spänd och dels har han lärt sig att han får en belöning (den obehagliga hjälpen upphör) när han spänner till lite extra. Detta försöker jag nu komma tillrätta med. Jag har ju länge vetat vad som måste göras men jag har saknat modet och styrkan för att lyckas. Nu känner jag att jag har allt detta. Jag vågar hålla kvar skänklarna när han hoppar sidvärtes, vågar rida och fånga upp honom mellan hjälperna. Och jag vågar släppa och ge honom utrymme när han slappnar av och länger sig trots jag vet att han förmodligen kommer spänna sig om 5 meter igen. När jag har gjort detta så har jag märkt att om jag fångar upp honom och inte ger vika när han spänner sig så kommer han in mellan hjälperna och slappnar av. Allt som krävs av mig är att jag är uppmärksam och snabb i hjälperna, att jag ger eftergift när han slappnar av (belöning för önskat beteende) och att jag sitter stadigt på rumpan. Lifri är proffs på att få upp mig ur sadeln och får han det så tappar jag kontrollen över honom. Plus att han blir stressad för att det är obehagligt när jag är obalanserad. Så min nyfunna styrka är både mental och fysisk. Jag har kontroll över min egen kropp och styrka nog att sitta stadigt.
Rent konkret så innebär detta att vi jobbar mycket på böjt spår för att få honom att slappna av och länga halsen. Han gör utbrytningsförsök, spänner sig och gör sig rak och försöker rusa. Då gäller det att jag agerar innan han är rak i kroppen och börjat rusa för annars har jag inte en chans. Snabba lätta hjälper, viktigt med ytterhjälperna och jag kan tyvärr behöva ta i lite. När han sedan rundar sig längs voltspåret och slappnar av (för det gör han om jag hindrar honom från att rusa!) så gäller det att jag är snabb med eftergiften så att han får känna hur skönt det är att jobba där.
Film var det ja. Filmerna är inte perfekta men ridpasset gav en så bra känsla. Som om vi båda äntligen börjar fatta. Jag har fattat att jag faktiskt kan hindra honom från att fara runt som en tok. Han har börjat fatta vad jag förväntar mig av honom. Nu gäller det bara att jag fortsätter att komma ihåg hur man rider.

Första videon visar en typ av händelse som är vanligt förekommande under våra ridpass. Här lyckas jag dock få honom att börja slappna av och jobba strax efter.


Mer tölt på volt, här börjar han slappna av och då släpper jag ut honom på rakt spår som belöning. Men ja, något taggad häst.


Lite skritt får ni se också, då är han nästan alltid avslappnad.


Och lite tölt på rakt spår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar