Sidor

torsdag, april 20, 2017

Lastträning

Jag har ju haft lite problem med att lasta Lifri sedan en tävling förra året och inte riktigt orkat/haft tid att ta tag i det. Har inte heller velat hålla på när det varit halt då han har börjat fara runt en massa. Men idag tog jag tag i det. Utrustat med repgrimma, longerlina special (med starkare hake), havre, slicksten, vatten och äpple till mig så tänkte jag att nu jävlar så får det ta hur lång tid det tar. Jag kommer inte ge mig. Så det tog ju inte mer än en halvtimme förstås.
Jag la linan i en ögla fram i släpet så att jag själv kunde stå utanför när han gick in. Han levde runt en massa i början, stegrade sig och hoppade men gick in och stod kvar efter en stund. De två första gångerna han var inne så var han rädd och inte intresserad av att äta sin havre men tredje gången så gick han in lugnt, stod kvar och åt havren medan jag funderade på hur jag ska säga åt honom att komma ut igen. Tycker det är svårt när jag står bakom honom och tala om att nu är det okej för dig att gå ut.
Jag tyckte att han var jätteduktig idag och är nöjd med resultatet men känner mig ändå lite osäker på om det här var rätt metod. Jag vet varför jag valde den men tänker att jag kanske borde valt en annan ändå. Försöker att inte grubbla för mycket, gjort är gjort, men jag tycker att det är bra att reflektera över sina träningsmetoder, vad för sorts relation man vill ha med hästen och vad för sorts person man vill vara.

Duktig häst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar