Sidor

onsdag, januari 20, 2010

Lek med två hästar

Idag följde Skardi med mig och Birkir till grinden och såg längtande ut. Eftersom jag fick ha volten för mig själv så tog jag med mig honom upp och släppte lös honom medan jag red. Först så pinnade han iväg helt själv. Jag ropade på honom men han bara travade på. Så jag och Birkir gensköt honom och när vi hamnade framför så började han följa efter oss, precis som jag tänkt mig. Jag red i ungefär 45 minuter och Skardi följde efter hela tiden. Vi red åttor i trav och på ena halvan går han på insidan och på andra på utsidan.
Birkir bryr sig inte ett dugg om att Skardi knatar efter så man kan rida precis som vanligt. Helt fantastiskt, Skardi hänger med på allt. Så jag tror att han tyckte det var kul.
Birkir ville inte tölta idag, för att komma till rätta med det så red jag en pyttesnutt tölt och tog sedan ner honom till skritt innan han hann byta till trav. Tanken var att ge honom en belöning så fort han gjorde rätt genom att låta honom skritta. Så småningom ökade jag töltsträckorna och det fungerade utmärkt. Till slut ställde jag lite högre krav och saktade inte ner förrän takten var bra. Tyckte det gick bra, särskilt om man betänker att han inte ville tölta alls först.
Så jag är mycket nöjd med dagens ridpass. Och väldigt imponerad av Skardis följsamhet.

1 kommentar: