Sidor

tisdag, januari 26, 2010

Prata bebisspråk

Jag spenderar ju mycket av min vakna tid i stall och runt hästar och jag förundras av att höra hur folk pratar med sina hästar. Att man emellanåt pratar med sin häst tycker jag inte är så konstigt. Ibland använder man det för att kommunicera och ibland för att det känns bra att prata lite. Vad jag inte kan förstå är vad som får vuxna människor att prata bebisspråk med ett djur på flera hundra kilo. Och detta i närheten av andra vuxna människor. Jag tycker det känns lite pinsamt att bara lyssna på. Men det kanske bara är jag?
I vilket fall som helst har jag svårt att se hur detta jollrande passar ihop med en självsäker hästmänniska som har kontroll på situationen. Man lär ju inte utstråla ett starkt ledarskap när man pjataj så häj... Men jag kan ju ha fel.

3 kommentarer:

  1. Nej du har så rätt. Jag höll själv på och jollrade när en NH-tränare sa åt mig på skarpen, nu har jag slutat som tur är. Men hör det ständigt och det kryper i kroppen på mig när jag hör detta malande: braaavjoo, braaavjoo. Jag tycker så synd om hästen i fråga, ägaren får honom att verka dum. Jag vet också att just den här hästen är väldigt lyhörd för kroppspråk och gör precis som man vill om man är rak i kommunikationen med honom. Är det verkligen förbjudet att slå nått hårt i skallen på folk som behandlar sina djur som leksaker?

    SvaraRadera
  2. Jag tror tyvärr att det är förbjudet men ibland får man allt lust...

    SvaraRadera
  3. Jaaj hållej heelt med dejjsidejjan :) Jag kan förstå bebisspråk... Nej, det kan jag faktiskt i ärlighetens namn inte göra.. Jag tycker det är förnedrande - inte bara av den som jollrar, utan även mottagaren.. Speciellt om det är ett litet barn.. Barn under sina första levnadsår lär sig kommunicera genom att observera och repetera... Det är kanske därför vuxna jollrar åt barn i sin tur???

    SvaraRadera