Sidor

tisdag, september 07, 2010

Longering och lektion

Igår longerade jag Dimbrá med dubbla linor. Innertömmen hade jag lös, dvs inte fäst i gjorden, då är det lätt att reglera ställning och böjning. Vi jobbade mest i skritt och trav men det blev lite tölt också. Hon jobbade på bra och traven blev riktigt fin efter en stund. Jag tycker det är bra om hästen ibland får möjlighet att jobba utan att behöva släpa på en ryttare. Det kan vara lättare för hästen att hitta balansen då. Dessutom är det nyttigt (och roligt) att se hur hästen rör sig och använder sin kropp.

I söndags var jag med Louise till stallet och höll lite lektion. Det blev lite improviserat då det var fullt med grejer i ridvolten men det gick bra ändå. Elfael verkar ha blivit lite mjukare och smidigare på bara en vecka. Jag fick även prova att rida honom lite på vägen för att prova hans galopp. Den var jätterund och fin, vi studsade fram! Louise sprang bredvid så hon fick också lite motion.

Imorgon åker jag iväg på ridledarutbildningen, förhoppningsvis blir det jätteroligt! Spännande är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar