Sidor

torsdag, november 18, 2010

Pigg och vild häst!

Igår red jag Birkir, han var pigg och lite vild! Underlaget på volten var sisådär men Birkir tyckte att det var bättre än vad jag tyckte. Han snyggtravade och töltade fint (fast finare tölt i höger varv). Vi värmde upp med mig på marken, lite lydnad och öppna. Öppna åt vänster gick jättefint, åt höger försökte han smita undan men jag sa till honom att det kunde han glömma och då gick det fint i det varvet också. Fortsatte lite på samma sätt uppsuttet, skrittade, travade och töltade. Red volter i skritt, fortare vågade jag inte rida på böjt spår med tanke på underlaget. Birkir gick jättemjukt och fint på yttertygel. Det föll frost på oss från träden vid några tillfällen och det ledde till lite tokfnatt från Birkirs sida.
Skardi stod vid bommen och åt ensilage medan jag red. Hade tänkt ha honom med oss lös på volten men så var stallet fullt av folk som också ville rida där så det fick vara. Typiskt nog så var vi ensamma nästan hela tiden så han hade kunnat vara med.

Idag var jag kvar på jobbet på lunchen så jag passade på att kolla när Lotta jobbade med Belver, jag har inte sett honom i aktion än (han är en av hästarna som kom från Portugal strax efter att jag börjat) och de säger att han har ett fantastiskt steg. Så jag hämtade honom från hagen och vi gjorde i ordning honom tillsammans, han är så trevlig att hålla på med. Sen gick vi ner till ridhuset och jag tittade på när Lotta longerade. Jag skojar inte, hästen rör sig helt fantastiskt! Han är som byggd i uppförsbacke, sätter under sig ordentligt och vilar i steget, helt naturligt. Efter en stund fick jag longera också, fick en del tips av Lotta och lite feedback på hur jag gör. Belver var jätterolig att jobba med, om jag går långsamt så travar han långsamt, ökar jag takten så ökar han med. Han är helt fantastiskt uppmärksam på ens kroppsspråk. Mycket lärorikt och roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar