Sidor

onsdag, februari 09, 2011

Jobbigt!

Att ridning kan vara något så sjukt jobbigt och ansträngande det hade jag nästan glömt! Jag och Valor fick jobba hårt idag, Lotta höll lektion och hon missar inte mycket. Jädrar vad jag har drivit, rätat på mig, hållt ordning på händerna och samlat, samlat, samlat. Vi försöker jobba mer på galoppen och då måste man samla upp honom rejält för att få till en ordentlig fattning, annars så rusar han in i galoppen.
Jag fick göra en övning där jag red en volt tillbaka, fast mot bakdelsvändningshållet (om ni förstår hur jag menar) och ur volten red jag skänkelvikning tillbaka till spåret och sen fattade jag. Det gick så där. Första gången sjabblade jag och släppte efter och lutade mig framåt precis när han höll på att fatta så då sket han i det. Andra gången gick fint men sen gick det utför, känns lite som om jag tappade greppet helt. Jag har svårt att sitta ner ordentligt och luta mig bakåt i fattningen och om han inte fattar utan rusar på så blir det värre. Men jag försökte skärpa till mig och lyckades i alla fall trava samlat samtidigt som jag satt ner ordentligt. Plus att jag fick galopp ( med lite hjälp av Lotta) och lyckades sitta ner fint och rida en fin, välbalanserad, samlad galopp.
Jag var helt slut efteråt (Valor med) och det känns att jag har mycket att jobba med. Jag känner mig ändå väldigt nöjd, jag känner att det händer saker, det går framåt och jag fick en hel del "bra där", "känner du?", "bra", "nu går han jättefint", "rätt så" osv... Så det är bara att jobba vidare.
Vi hade publik också, en tjej som ska bli medryttare på en av de andra hästarna, och hon såg ut som om det såg bra ut så det känns bra.

2 kommentarer:

  1. Varför lutar du dig bakåt i fattningen?

    SvaraRadera
  2. Nja, alltså, det är ju det jag INTE gör. Dvs, jag ska tänka på att luta mig bakåt eftersom annars så tippar jag framåt. Och om jag tippar det minsta framåt så tappar jag honom, drivning går förlorad och han rusar på istället för att fatta lite snyggt. Det handlar alltså inte om någon överdriven lutning bakåt utan mer om en sits som jag borde lyckas hålla i alla lägen. Var det en bra förklaring?

    SvaraRadera