Sidor

lördag, februari 09, 2013

Fredag kväll

Finns det något bättre att göra en fredagskväll än att vara i stallet? Snöar det dessutom sidledes så får man ofta vara själv där. Jag tycker visserligen att det är trevligt att träffa mina stallkamrater men ibland är det skönt att kunna ägna sig åt sina fyrbenta vänner i lugn och ro. Jag behöver det.

Min egna stjärna var, trots vädret, riktigt tam. Jag fick komma fram till honom, framifrån, i hagen och bara sätta på grimman. Som på vilken häst som helst. Det hör inte till vanligheterna. Vanligtvis så måste jag närma mig snett bakifrån, börja med att klappa lite på rumpan för att sedan försiktigt jobba mig framåt. Lifri börjar bli så lugn och harmonisk nu.
Vi jobbade lite från marken, först lite "tygelkörning", dvs att jag går bredvid och vi övar på hjälperna från marken. Tyglarna använder jag som vanligt och min kropp ersätter skänklar och vikt. Han var riktigt duktig, lite spänd emellanåt men kunde snabbt koppla av igen. Efter det körde vi lite minilongering med syfte att han skulle gå avslappnat i skritt och  länga halsen. Även det gjorde han fint.

Jag longerade även Birkir en snabbis, mestadels i trav. Birkir går ju väldigt fint i trav och har inga problem med att söka sig framåt, nedåt. Vi varierade tempot i trav och även samlingsgrad och voltstorlek. Även han gick fint.

Gammelman Skardi fick bara komma ut och äta lite. Satte även på honom ett täcke eftersom det blåste så och han är gammal och lite mager så han har svårt att håla värmen i sådant väder.

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du kan markarbeta när du inte kan rida. Tänk vad bra det kommer bli sen när han är pigg igen. :)

    SvaraRadera
  2. Ja precis så tänker jag! Han kommer kunna så mycket!

    SvaraRadera