Sidor

tisdag, februari 05, 2013

Lastning

Jag har tänkt mycket på det här med lastning på sistone eftersom jag åkt mycket med Lifri nu den senaste tiden. Lifri har ju bara blivit lättare och lättare att lasta, precis som man önskar sig. Jag vet ju att det är många som har problem med att lasta sina hästar så jag är verkligen lättad över att det går så bra med Lifri.
Det finns ju många olika metoder att träna lastning på men jag tror att det är viktigast är att den som lastar är lugn och stabil och konsekvent. Lastning är ju ofta en stressad situation och det är viktigt att inte stressa upp den mer än nödvändigt. Att vara konsekvent är alltid viktigt med hästar, hästen behöver förstå vad som förväntas och när den gör rätt.
Lifri lastar jag i repgrimma och med ett långt rep. Den vanliga grimman har jag över så att jag kan knäppa fast honom i den när han väl är inne. För att få honom att gå in så lägger jag helt enkelt tryck i repet och låter det bli slakt när han går fram. Väl inne får han lite havre medan bommen läggs på och luckan stängs bakom. Detta har jag gjort varje gång jag har lastat honom och lasttiden har gått ner från en kvart till en minut. Visst har han krånglat lite ibland, han har kastat sig och då har jag rutit åt honom att så där gör man inte. Då skärper han sig. Det som har gjort mitt sätt så framgångsrikt med Lifri tror jag beror på att jag alltid varit tydlig och konsekvent samt att jag varit noga med att lasta i en lugn miljö och med en lugn atmosfär. Sedan så har han ju aldrig varit svårlastad och det underlättar ju naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar