Sidor

onsdag, november 19, 2014

Lektionerna

Jag red ju lektion både i söndags och igår. I söndags red jag för Lena J borta på Vidbynäs ridbana. Då var Lifri så stel och spänd att jag trodde att det var något fel på honom. Han gick i pass i alla möjliga hastigheter. Galopp var omöjligt och resulterade enbart i att han rusade i pass. Jag var riktigt missnöjd och besviken men Lena tyckte att jag skulle vara nöjd då hon kunde se att vi kommit en bra bit framåt nu. Han börjar samla upp sig och det är en del nytt för honom just nu. Särskilt eftersom han är känslig och lätt blir frustrerad så blir det lätt bakslag i form av att han spänner sig. Hon pratade om att jag måste se till att han är avslappnad och med på vad vi gör hela tiden vilket naturligtvis är lättare sagt än gjort. Skynda lagom var nog söndagens ledord. Så jag tog mig i kragen och slutade vara så besviken, han gör ju trots allt sitt bästa hela tiden. Vi red som vanligt mycket på volt, vi jobbade en del på att rida med utåtställning, en övning som kan hjälpa mig att få bättre kontroll på Lifris bogar. Sedan red vi skänkelvikning och det är svårt. Lifri vill gärna gå först med rumpan, sluta gå framåt och bara gå åt sidan eller vika sig i bogen. Men det gick ju ändå.

Igår red jag för Märta hemma på vår ridbana. Jag fick börja med att rida på bollar och sedan jobba lite på volt. Den här gången fick vi rida fyrkanter och flytta ut rumpan på volten. Sedan var det dags för skänkelvikningar och den här gången gick det mycket, mycket bättre. Nu satt det och hela tiden kunde jag höra Lenas röst i huvudet! Märta tyckte till och med att vi skulle göra skänkelvikning i tölt och då tänkte jag att nu pressar hon oss för mycket, det här går inte. Men det gjorde det förstås visst.
Efter det red vi lite öppna i skritt och det gick också hur bra som helst.

Idag gick vi igenom det vi gjort på lektionerna och Lifri var underbar att rida, flyttade fint för skänkeln och töltade hur fint som helst. I slutet av ridpasset hade han mjuknat helt i nacken och töltade helt avslappnat men ändå i kort form.

Skuggi briljerade också idag och kom när jag ropade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar